sobota, 4 września 2010

Spotkanie z Jadwigą Land…



1975 rok…

Debiutowała w pagartowskim Studiu Piosenki „Pod Gwiazdami”, a zajęcia PŚSM w Warszawie ( na wydziale wokalnym i teoretycznym) spowodowały, ze występowała dość rzadko. Po powrocie na estradę związała się z Estradą Bydgoską. Ma za sobą występy dla publiczności zagranicznej min. w Szewcji, NRD i Czechosłowacji oraz na Węgrzech.
W 1969 roku założyła zespół Heliosi, który ze zmiennym szczęściem działal do roku 1972. Ta grupa spopularyzowała kilka piosenek min. „Prawdziwą baśń” i „Obietnice”, wykonywane przez drugiego wokaliste Heliosów – Edwarda Hulewicza. Po rozstaniu z Heliosami zorganizowała nową grupę Land, z którą nagrała dla PR kilka piosenek, min. „W samo południe”, „Dłuży się dzień, dłuży się noc”’ „Podaruj mi blues” oraz kompozycje Gershwina – „Summertime”.



-Na początku 1973 roku nastąpiła przerwa w mojej działalności estradowej i nagraniowej – mówi Jadwiga Land. Chciałam skończyć rozpoczęte dawniej studia…
No i udało się?

-Tak. Skończyłam prawo i… urodziłam syna. To spowodowało moją 1,5 roczną nieobecność na estradach.
Teraz stanęła Pani wobec konieczności przypomnienia się publiczności, czyli prawie powtórny debiut.
-Z którym związana jest cała masa kłopotów. To temat na oddzielną rozmowę. Występowałam prawie 6 lat, miała jakieś osiągnięcia – może nie najwyższej miary, ale – chyba coś znaczące. Były one wynikiem długiego samokształcenia. Ukończenie Podstawowej i Średniej Szkoły Muzycznej dało mi pewną podstawę i punkt wyjścia. Później zdana byłam tylko na siebie…
Pracuje Pani już nad nowym repertuarem?
-Przygotowuje się do nagrań kilku piosenek, które skomponowali dla mnie Ryszard Poznakowski i Edmund Berg. Jest wśród nich jeden rock and roll i utór typowo swingowy, który chciałabym nagra z big badnem. Pozostałe piosenki są bardzo rytmiczne i taneczne. Część tekstów napisał Bogdan Olewicz. Nagrałam już jedną piosenkę, ale nie jest ona wykładnikiem tego co chciałabym robić w przyszłości. Był to utwór na tzw. zamówienie, dla audycji telewizyjnej. Program polega na żarcie muzycznym. Wojciech Piętowski skomponowała piosenkę i na podtsawie funkcji harmonicznych jego utworu, czterech innych kompozytorów miało za zadanie stworzyć cztery inne sekcje rytmiczne. Do tych nowych melodii napisano różne teksty i nagrało je czterech różnych wykonawców. O ile dobrze pamiętam byli to Novi Singers, Jan Kobuszewski, Krystyna Maciejewska, sam Wojciech Piętowski i ja. Później planuje się „zgrywanie” poszczególnych opracowań i wykonawców.
Zapowiada się bardzo Ciekawa audycja. Nie pytam Pani o szczegółowe plany, aby nie zapeszac…. Powodzenia chyba możemy jednak życzyć…
-Myślę, że tak. Ale przezornie nie dziękuje.

Dyskografia:

EP. Pronit N0544, Jadwiga Land i Heliosi, 1968 rok



Strona A:
1. Prawdziwa baśń
2. Dwie gitary jeszcze raz
Strona B:
1. Taakie wesele
Powiedz kiedy


Czy ktoś pamięta tą artystkę? Zapraszam do wspomnień.

Brak komentarzy: